כלוב טיסה לכלב והשימוש בו כאמצעי אילוף

כלוב טיסה הוא כלי נפוץ בקרב בעלי כלבים לניהול הכלב שלהם, והוא יכול לשמש הן כדרך להרחיק את הכלב מגורמים בעיתיים והן לתת לכלב מקום בטוח לשהות בו. קל למצוא כלוב לכלב בחנויות ציוד לבעלי חיים. מאלפים ומוכרים רבים ממליצים עליו ככלי לטיפול בבעיות התנהגות רבות. אך חשוב לדעת איך להתנהל עם הכלוב ועם הכלב בכלוב אחרת הכלוב יכול לגרום לנזק ואף להוביל להתפתחות בעיות התנהגות קשות אצל הכלב.

איך כלוב עוזר לכלב?

בשימוש נכון כלוב טיסה יכול להוות לכלב מקום מוגן ובטוח אליו הכלב יכול לסגת מבחירתו אם הוא מרגיש מאויים או פשוט רוצה פרטיות. מטרת כלוב הטיסה היא ליצור מקום מוכר עבור הכלב שיכול לעבור ממקום למקום יחד איתו. עבור כלבים צעירים או כלבים שלא חיו בבית מעולם, הכלוב הוא גם אמצעי בטיחות חשוב. כלבים הם בעלי חיים אוראליים – משמע הם חוקרים ומגלים את העולם באמצעות הפה – ולכן הם (גורים במיוחד) מנסים לטעום וללעוס דברים חדשים ולא מוכרים להם. הכלוב מונע מהם את האפשרות לפגוע בעצמם על ידי לעיסה של משהו שלא בריא להם (כבלי חשמל למשל) כשהם לא בהשגחה.

בחירת כלוב מתאים לכלב:

בעת רכישת כלוב לכלב חשוב לבחור כלוב בגודל המתאים. למרות שאין חסרונות לכלוב גדול מדי (מעבר למקום שהוא תופס בחדר), כלוב קטן מדי גורם לכלב לאי נוחות בזמן השהייה בו ובשימוש ממושך יכול אף לגרום לבעיות פרקים.
כלוב בגודל מתאים יאפשר לכלב לשכב בנוחות בתוכו אך גם לעמוד, ויתן לו מרחב תמרון קל בכדי להתמקם.
ככלל אצבע, גובה הכלוב צריך להיות גבוהה ב 10 ס”מ מגובה הכלב  (מכפות הרגליים עד לראשו או עד לאוזניים – אם מדובר בכלב בעל אוזניים עומדות). בנוסף, אורך הכלוב צריך להיות 10 ס”מ יותר מאורכו של הכלב (מקצה האף ועד לבסיס הזנב -או מעט יותר לכלבים בעלי זנב נוקשה). רוחב הכלוב לרוב משתנה יחד עם הגובה.
הערה: אצל רוב יצרני הכלובים ישנה טבלה של גזעי כלבים וגודל הכלוב המתאים להם, אך חשוב לוודא כי המידות תואמות את הכלב הספציפי בכל מקרה.

הרגלת הכלב לכלוב:

לאחר רכישת הכלוב,  לפני שניתן להתחיל לעשות בו שימוש בפועל, חשוב לבצע הרגלה של הכלב לכלוב. סגירת כלב בכלוב ללא הרגלה מתאימה עלולה להוביל להתפתחות בעיות התנהגות חמורות.
בחלק מהכלובים ניתן להפריד את התחתית משאר הכלוב, ובכלובים כאלו זאת נקודת ההתחלה הטובה ביותר.
יש להניח את הכלוב במקום המיועד לו (עדיף פינה שקטה בבית ממנה הכלב לא רואה הרבה תנועה) ולהשאיר אותו פתוח.
בשלבים הראשונים (ובהתאם להתקדמות הכלב) ייתכן ויהיה צורך להעניק לכלב צ’ופרים רק על עצם התקרבותו לכלוב.
ניתן להשאיר לכלב צ’ופרים וצעצועים על התחתית של הכלוב (או בכלוב הפתוח לכלובים לא מתפרקים) על מנת שהכלב ימצא אותם בעצמו. לכלבים שחוששים מלהיכנס לחלוטין לתוך הכלוב אפשר לזרוק חטיפים לפתח הכלוב ובהדרגה להעמיק את החטיפים לתוך הכלוב.
הערה: לכלבים שחוששים מהכלוב, יש לכסות את הכלוב בשמיכה או מפה על מנת להעלים אותו מהעין של הכלב כדי להוריד את רמת החשש של הכלב בזמנים שבהם לא מתבצעת עבודה.

אם מדובר בכלוב מתפרק, אפשר להחזיר את החלק העליון של הכלוב למקום כאשר הכלב כבר מרגיש בנוח על התחתית לבד. ייתכן שיהיה צורך לחזור מעט “אחורה” ולהקל על הכלב להתאקלם לשינוי.
כאשר הכלב מרגיש בנוח להיכנס לכלוב, השלב הבא הוא ללמד אותו להישאר בו למשך זמן (בשלב זה הדלת עדיין פתוחה). כאשר הכלב נכנס לכלוב במהלך תרגול או מרצונו החופשי יש להביא לו מעט צ’ופרים כל פרק זמן כל עוד הכלב נשאר בפנים. צ’ופרים אלה עדיף פשוט להניח מול הכלב מבלי לעורר בו התרגשות (אחרת הוא יתקשה להישאר). את פער הזמן בין החטיפים ניתן להגדיל בהדרגה, כל עוד הכלב מסוגל להישאר את פרק הזמן החדש בצורה עקבית.
כאשר משך הזמן שבו הכלב יכול להישאר בכלוב מתארך, אפשר להתחיל להתרחק מעט מהכלוב בין חטיף לחטיף (ולחזור לכלוב כדי להגיש אותו לכלב). עם הזמן אפשר גם לצאת מטווח הראיה של הכלב (להיכנס מאחורי ארון, לעזוב את החדר או לסגור את דלת החדר) ולהגיש לכלב חטיף כל עוד הכלב נשאר בתוך הכלוב (הכלוב עדיין פתוח ולכן לכלב יש את היכולת לעזוב).
כאשר הכלב מרגיש בנוח לשהות בכלוב זמן ממושך, אפשר להתחיל לסגור את הכלוב בהדרגה (זאת אומרת, לסגור אותו במעט ולהשאיר חריץ ולהקטין את החריץ בהדרגה) ולתת לו חטיפים כל עוד הוא נשאר בתוך הכלוב ברוגע (חושב לשים לב לסימני לחץ בכלב ולהוריד את רמת הקושי אם הכלב מתחיל להראות אותם).

ניתן לשלב את שלושת התרגילים האחרונים ביחד (משך, מרחק וסגירת הכלוב) ולגוון בסוג העבודה מתרגול לתרגול אך חשוב לזכור כי אם מעלים את רמת האתגר של פן אחד של התרגול יש להוריד את רמת האתגר של האחרים
למשל: נאמר שהגענו למצב בו ניתן לסגור את דלת הכלוב לחלוטין כאשר אנו עומדים סמוך לכלוב. אם בתרגול הבא אנחנו רוצים לצאת מהחדר, צריך להשאיר את הדלת מעט פתוחה (ואף להשאיר אותה פתוחה לחלוטין, תלוי בתגובה של הכלב).

שהות הכלב בכלוב:

לאחר ההרגלה לכלוב, הכלב יכול להישאר בו תקופה ממושכת, אך עדיין יש לקחת מספר דברים בחשבון:

  •  עדיף לשים לכלב מצע נוח לרביצה, זה יקל על השהות שלו בכלוב, במיוחד למשך זמן (שמיכה או מזרן לכלבים נוחים יותר לרביצה מאשר פלסטיק חשוף או סורגים).
  • יש לספק לכלב תעסוקה. צעצוע או פאזל יקלו על משך השהות של הכלב בכלוב כי יספקו לו דרך פעילה להעביר את הזמן.
  • אם הכלב הולך לבלות יותר משעה סגור בכלוב חייבת להיות לו גישה למים.
  • אין להחזיק את הכלב בכלוב יותר ממשך הזמן שהוא יכול להתאפק בנוחות (הכוונה הכללית היא להשאיר את הכלב סגור לא יותר מ – 5 שעות ברצף לכלבים בוגרים ואפילו פחות לגורים).
  • כלבים שמעבירים חלק גדול מהיום שלהם בכלוב צריכים הזדמנויות לפריקת אנרגיה. מומלץ לפני הכניסה לכלוב, אך גם אחרי היציאה אם השהות הייתה ארוכה. כלבים מלאי אנרגיה הם לרוב לא נינוחים ולכן ייתקשו לרבוץ במקום אחד למשך זמן.

עם הרגלה נכונה של הכלב וניהול נכון של שהות הכלב בו, הכלוב יכול להפוך להיות מקום מרבץ נוח עבורו, בין אם הוא פתוח או סגור. ניתן גם לכסות את הכלוב כדי לתת לכלב עוד פרטיות במהלך השהייה שלו שם.
חשוב לזכור שכלוב טיסה לכלב הוא כמו מלונה או חדר נפרד קטן. הוא אמצעי עזר ומשמש כאמצעי נוחות (ולפעמים בטיחות) בזמנים בעיתיים בין תרגולים אחרים לטיפול וחינוך הכלב. אך חשוב לזכור כי כלוב טיסה לא מהווה פתרון בפני עצמו מכיוון שאינו מלמד את הכלב כיצד לפעול, אלא רק מרחיק אותו מהגורמים הבעיתיים.

הערה: מאמר זה בא לתת הבנה כללית של תהליך ההרגלה של כלב לכלוב טיסה ולתת הכוונה לניהול תקין של שהות הכלב במהלך השימוש בכלוב. מאמר זה אינו בא להדריך אנשים לפעולה. עקב החשיבות של הרגלה נכונה של כלב לכלוב הטיסה, חשוב עדיין להיוועץ ולהיעזר באיש מקצוע (הרגלה לא נכונה עלולה לגרום לסטרס רב לכלב ואף לגרום לו לפחד או סלידה מהכלוב, דברים שיהפכו כל ניסיון לסגור את הכלב בכלוב לזמן כלשהו לבעיתיים במיוחד).

מאמר מאת: סרגיי דקוב.

יכול לעניין אותך גם:

נביחות כלבים כאמצעי תקשורת

על כלבים וזיקוקים – הרגלת כלב לזיקוקים

אילוף כלבים עצמי – “בוא אלי”

קורס אילוף כלבים

רוצים להבין טוב יותר את הכלב שלכם?

הצטרפו לקורס "מרקר בייסיק": 21 שיעורים מוקלטים + שיעור בונוס שיעניקו לכם כלים עיוניים ופרקטיים מעניינים ושימושיים ותוכלו ללמוד בקצב שלכם, בכל מקום ובכל זמן!
הקורס מיועד למי שרוצה לקחת את הקשר שלו עם כלבים כמה צעדים קדימה, להעמיק ולהעשיר את הידע לגבי התנהגות כלבים ותהליכי למידה.
מומלץ!
שתפו:

אולי יעניין אותך גם:

איך לאלף כלב ולהנות מזה

Don’t Worry, Be Happy! “שמור על סגנון אילוף נינוח וחיובי להשגת התוצאות הטובות ביותר” חינוך כלב המשפחה יכול להיות מאתגר

אמילי לארלם (“קיקופאפ”) בישראל

במרץ 2013 התארחה בבית הספר לאילוף במרקר טריינינג המאלפת האמריקאית הנודעת אמילי לארלם, בעלת הערוץ “קיקופאפ” ביוטיוב, והעבירה סמינר אילוף

רוצה לשמוע על הקורסים שלנו?

מזמינים אותך להצטרף לקורסי האילוף והכלבנות הטיפולית שלנו, בגישה הומנית ומבוססת מחקר.
מתאים גם למי שמחפש מקצוע מתגמל, וגם להורי כלבים שרוצים להבין את הכלב שלהם לעומק ולטפל בבעיות התנהגות.
מקומות אחרונים בקורס הקרוב!

רוצה לשמוע על הקורסים שלנו?

מזמינים אותך להצטרף לקורסי האילוף והכלבנות הטיפולית שלנו, בגישה הומנית ומבוססת מחקר.
מתאים גם למי שמחפש מקצוע מתגמל, וגם להורי כלבים שרוצים להבין את הכלב שלהם לעומק ולטפל בבעיות התנהגות.
מקומות אחרונים בקורס הקרוב!

חולמים להיות מאלפי כלבים?

נותרו מקומות אחרונים למחזור ה-29 של קורס מאלפי כלבים במרקר טריינינג

בואו ללמוד כיצד לתקשר עם כלבים ולעזור להם לחיות בהרמוניה עם המשפחה שלהם, בגישה חדשנית מבוססת מחקר, ללא ענישה או גרימת כאב

דילוג לתוכן