חרדת נטישה אצל כלבים – תלות רגשית או סתם שעמום?

מזה עשרות אלפי שנים הכלב הוא חברו הטוב ביותר של האדם. הוא היה מלווה אותנו בכל דבר שעשינו, אם זה לציד, שמירה על חוות חקלאיות, אירוח חברה לילדים שלנו ושמירה על כולנו כאשר אנחנו ישנים. כיום עם התפתחות והתקדמות החברה האנושית, הכלבים קצת נשארים מאחור… כאשר אנחנו הולכים לעבודה, קניות, בילויים ועוד, הכלב בדרך-כלל נשאר בבית וכבר לא מתלווה אלינו. המצב החדש הזה מאלץ את הכלבים להסתגל לחיים אחרים ממה שהתרגלו אליהם עד עכשיו.

יש כלבים שקל להם להסתגל למצב החדש הזה והם התרגלו לכך שאנחנו יוצאים ומשאירים אותם בבית לבדם, ויש כלבים שהמצב החדש הרבה יותר קשה להם משלוש סיבות במיוחד: שעמום (מחסור בפעילות), תלות רגשית בבעלים וחרדת נטישה (לרוב בעקבות מקרה טראומתי).
אז איך מזהים ומבדילים בין שלושת הדברים?
ומה ניתן לעשות כאשר מזהים קושי של הכלב להישאר לבד בבית?

חרדת נטישה אצל כלבים – שעמום?

השארתם את הכלב לבד בבית וכאשר חזרתם מצאתם את הפח מפוזר במטבח, חצי מהריפוד של הספה בחוץ, נעליים בסלון ובאופן כללי זה נראה כאילו עברה סופת טורנדו בבית? כנראה שהכלב שלכם פשוט משועמם וחסרים לו אתגרים פיזיים ומנטלים על מנת להפיג את השעמום בהיעדרכם.
כמובן שהמקרה שתואר הוא קיצוני מאוד אבל במקרים של שעמום (קלים או כבדים) הדרך לפתרון הבעיה זהה כמעט לחלוטין.
הדבר הראשון שאנחנו רוצים הוא לתת לכלב תעסוקה ולכן נשתמש בצעצועי האכלה ונפסיק להאכיל את הכלב מהקערה המשעממת. במקרים קלים זה יספיק על מנת להרגיע את הכלב, במקרים קשים יותר נמשיך לשלב הבא שהוא פריקת אנרגיה פיזית ומנטלית כלומר ריצות בחוץ, גינות כלבים, לימוד טריקים, ריצה על הליכון, לימוד משחקי חשיבה לכלבים, רכיבת אופניים משותפת, ספורט כלבני (פריזבי, אג’יליטי, הרחה) ועוד הרבה פעילויות שאפשר לעשות ביחד. ברוב המקרים הבעיה תיפתר כאשר תינתן הזדמנות לכלב לפרוק את האנרגיה העודפת שלו. במידה ולא נפתרה הבעיה מומלץ לפנות לאיש מקצוע אשר עבר קורס אילוף כלבים מקצועי ומכיר את דרכי הטיפול בבעיה.

חרדת נטישה אצל כלבים – תלות רגשית

תלות רגשית בבעלים יכולה להתפרש בקלות כשעמום אבל ההבדלים הקטנים בין שתי הבעיות משפיעים מאוד על אופן הטיפול. לרוב כאשר משאירים כלב תלותי לבד בבית נשמע בכי ויללות מיד כאשר נצא מהבית, רוב ההרס יהיה קרוב לדלת הכניסה ויתמקד במיוחד בדלת עצמה או בחפצים אשר נושאים ריח חזק של הבעלים, כגון גרביים או חולצות מלוכלכות. לרוב, כלבים תלותיים ישאפו להישאר ליד בעליהם בכל זמן שהוא, כלומר, גם בעת טיול בפארק הכלב ישמור כל הזמן על קשר עין עם הבעלים ויצמד אליו מאוד אך מבלי שאומן לעשות כך. במידה ויש לכם ספק האם הכלב שלכם הוא רק משועמם, או גם תלותי לגביכם, מומלץ מאוד להתייעץ עם איש מקצוע על מנת שיעזור לכם להבין אם מדובר בשעמום או בתלות רגשית. במידה ומדובר בתלות התהליך הטיפולי חייב להיות מלווה באיש מקצוע על מנת שלכלב לא תגרם יותר חרדה מהעניין ומצבו יחמיר במקום להשתפר.

חרדת נטישה אצל כלבים

מקרים של חרדת נטישה הם לרוב תלות חמורה ביותר בבעלים, ויכולים להתפתח בגלל חוויה טראומתית שהכלב עבר כאשר הושאר לבד בבית או בכלב אשר חווה נטישה מצד בעליו הקודמים (ובמיוחד אם חווה מספר נטישות). דמיינו לעצמכם את הטראומה שהייתה נגרמת לילד מהסרט “שכחו אותי בבית” אם הוא היה נגמר רע ולא מצחיק, בשילוב עם קלסטרופוביה. ברוב המקרים של חרדת נטישה הכלב ינסה לצאת מהבית בכל דרך שהיא, אפילו במחיר פגיעה בעצמו בזמן ניסיון ההימלטות.
במקרים של חרדת נטישה הכלב שנשאר לבד בבית יתחיל לבכות ולילל  כאשר יישאר לבד והצעצועים שתשאירו לו לא יעניינו אותו כלל בגלל המתח הנפשי הרב שבו הכלב נמצא.
במקרים של חרדת נטישה חשוב להזמין איש מקצוע מומחה בתחום שלמד את הנושא בקורס אילוף כלבים ויש לו הצלחות עם כלבים נוספים שאובחנו כלוקים בחרדת נטישה.

רוצים להבין טוב יותר את הכלב שלכם?

הצטרפו לקורס "מרקר בייסיק": 21 שיעורים מוקלטים + שיעור בונוס שיעניקו לכם כלים עיוניים ופרקטיים מעניינים ושימושיים ותוכלו ללמוד בקצב שלכם, בכל מקום ובכל זמן!
הקורס מיועד למי שרוצה לקחת את הקשר שלו עם כלבים כמה צעדים קדימה, להעמיק ולהעשיר את הידע לגבי התנהגות כלבים ותהליכי למידה.
מומלץ!
שתפו:

אולי יעניין אותך גם:

על כלבים דומיננטיים

כלב אלפא/ כלב דומיננטי – האומנם? התחלתי להתעניין בתיאורית הדומיננטיות בערך באותו הזמן שהכלבה שלי הגיעה אלי. באותה התקופה, קיבלתי

רוצה לשמוע על הקורסים שלנו?

מזמינים אותך להצטרף לקורסי האילוף והכלבנות הטיפולית שלנו, בגישה הומנית ומבוססת מחקר.
מתאים גם למי שמחפש מקצוע מתגמל, וגם להורי כלבים שרוצים להבין את הכלב שלהם לעומק ולטפל בבעיות התנהגות.
מקומות אחרונים בקורס הקרוב!

רוצה לשמוע על הקורסים שלנו?

מזמינים אותך להצטרף לקורסי האילוף והכלבנות הטיפולית שלנו, בגישה הומנית ומבוססת מחקר.
מתאים גם למי שמחפש מקצוע מתגמל, וגם להורי כלבים שרוצים להבין את הכלב שלהם לעומק ולטפל בבעיות התנהגות.
מקומות אחרונים בקורס הקרוב!

חולמים להיות מאלפי כלבים?

נותרו מקומות אחרונים למחזור ה-29 של קורס מאלפי כלבים במרקר טריינינג

בואו ללמוד כיצד לתקשר עם כלבים ולעזור להם לחיות בהרמוניה עם המשפחה שלהם, בגישה חדשנית מבוססת מחקר, ללא ענישה או גרימת כאב

דילוג לתוכן