office@markertraining.co.il
03-6221222
בית פנרמה, שד' בן צבי 84, ת"א
מרקר טריינינגמרקר טריינינג
  • אודות
    • אודות האקדמיה
    • אודות הצוות
    • דרך המרקר טריינינג
      • במה היא שונה מאילוף חיובי?
      • מרקר טריינינג כדרך חיים
      • קורס ההכשרה
    • מה אנחנו עושים בעצם?
  • קורסים וסדנאות
    • הכשרת מאלפי כלבים מקצועית
    • מרקר בייסיק – קורס העשרה לאוהבי כלבים
    • למה דווקא במרקר?
    • סדנאות והרצאות
      • סמינר עם מאלף בינ”ל – קן רמירז
      • Marker Engage – לשחק זו לא מילה גסה
    • איך להיות מאלף כלבים מצליח
    • המעבר ממאלף טוב למאלף מצויין
  • פוסטים ומאמרים
    • מאמרי בוגרים
    • חינוך גורים
      • חשיפה – כל מה שרצית לדעת
      • חינוך לצרכים
    • שיטות אילוף
      • שייפינג – Shaping
      • לורינג – Luring
    • הערכה פונקציונאלית לפתרון בעיות התנהגות בכלבים
    • נבחנות
    • חיזוק חכם: מסע אל עבר חיזוקים עוצמתיים יותר
    • בין ענישה להכחדה
    • גדר אלקטרונית לכלב – עוד מוצר מכאיב, מיותר ומסוכן
    • שוברים את הכללים
    • איך לבחור פנסיון לכלב?
    • לדבר התנהגות
  • צרו קשר
  • אודות
    • אודות האקדמיה
    • אודות הצוות
    • דרך המרקר טריינינג
      • במה היא שונה מאילוף חיובי?
      • מרקר טריינינג כדרך חיים
      • קורס ההכשרה
    • מה אנחנו עושים בעצם?
  • קורסים וסדנאות
    • הכשרת מאלפי כלבים מקצועית
    • מרקר בייסיק – קורס העשרה לאוהבי כלבים
    • למה דווקא במרקר?
    • סדנאות והרצאות
      • סמינר עם מאלף בינ”ל – קן רמירז
      • Marker Engage – לשחק זו לא מילה גסה
    • איך להיות מאלף כלבים מצליח
    • המעבר ממאלף טוב למאלף מצויין
  • פוסטים ומאמרים
    • מאמרי בוגרים
    • חינוך גורים
      • חשיפה – כל מה שרצית לדעת
      • חינוך לצרכים
    • שיטות אילוף
      • שייפינג – Shaping
      • לורינג – Luring
    • הערכה פונקציונאלית לפתרון בעיות התנהגות בכלבים
    • נבחנות
    • חיזוק חכם: מסע אל עבר חיזוקים עוצמתיים יותר
    • בין ענישה להכחדה
    • גדר אלקטרונית לכלב – עוד מוצר מכאיב, מיותר ומסוכן
    • שוברים את הכללים
    • איך לבחור פנסיון לכלב?
    • לדבר התנהגות
  • צרו קשר
Register Login

שייפינג – Shaping

  • ראשי
  • שייפינג – Shaping

מה זה שייפינג?

שייפיניג (shaping) זו שיטה ללימוד התנהגות, לפעמים נקראת גם “עיצוב התנהגות”. היא מבוססת על חיזוק מיני-התנהגויות אשר בהדרגה מתקרבות להתנהגות הסופית הרצויה.
לדוגמה, במידה וברצוני ללמד כלב לסגור מגירה, אוכל לחזק אותו תחילה אפילו על מבט לעבר המגירה. לאחר מכן אחזק על התקדמות לכיוון המגירה, בהמשך על מגע עם האף במגירה, אז על דחיפה קלה של המגירה וכו’. כך אמשיך עד שאגיע להתנהגות הסופית – סגירה מלאה של המגירה עם האף.
הסיכוי שההתנהגות הרצויה (סגירת המגירה עם האף) תתרחש מעצמה די אפסי, לכן אנו מחזקים התנהגויות שונות שהסבירות שיקרו היא גבוהה יותר, והן מקרבות אותנו להתנהגות הרצויה.
כך נוכל לגרום להתנהגות בסבירות ביצוע נמוכה להתבצע בזמן קצר יחסית.

כיצד זה מתבצע בפועל?

אנו בוחרים התנהגות שברצוננו ללמד ומגדירים אותה באופן ברור, זהו חלק חשוב בכל שיטת לימוד. אחר כך נבנה תוכנית עבודה בה נגדיר את השלבים השונים בלמידה – נהוג לקרוא להם קריטריונים. התרגול יתחיל בסביבה נטולת הפרעות בה הכלב מרגיש בנוח.
נבחר התנהגות התחלתית שאנו חושבים שהסבירות שהיא תתבצע יחסית גבוהה. אם נסתכל על הדוגמה מהפסקה הקודמת – מבט לעבר מגירה פתוחה. נתבונן בכלב ובמידה והוא יבצע את ההתנהגות ההתחלתית (מבט למגירה), נחזק אותו. כך נמשיך עד שנראה שההתנהגות הזו מבוצעת מספר פעמים בעקביות וללא היסוס, ניתן להמשיך למיני-התנהגות הבאה שהיא בעצם הקריטריון הבא (למשל – התקרבות לכיוון המגירה).
אם הכלב ‘מדלג’ על קריטריון בדרך, למשל לקח צעד לכיוון המגירה עוד בזמן שחיפשנו רק מבט לכיוונה – נחזק גם את זה משום שזה מקרב אותנו להתנהגות הסופית.

מה נעשה במידה והכלב לא מבצע את ההתנהגות? לא נחזק, ונעצור לבחון מחדש את תוכנית העבודה שלנו. נרצה בשלב הזה לפרק גם את ההתנהגות של מבט לכיוון המגירה לקריטריונים קטנים יותר. למשל – תנועה של הראש או הצוואר לאזור הכללי בו נמצאת המגירה, גם אם אינו מביט בה. נחזק את הכלב על ההתנהגות הזו ורק כשהיא תתבצע בעקביות נוכל להמשיך לקריטריון הבא.
כך נתקדם בהדרגה לעבר ההתנהגות הסופית.

אבל אם הכלב לא מבצע שום התנהגות שמקרבת אותנו להתנהגות הסופית?
נרצה להגדיל את הסבירות שההתנהגות הרלוונטית תתבצע. אפשר לסדר את הסביבה מחדש, לעמוד במיקום אחר בחדר, להקטין את הסחות הדעת שאולי קיימות, להחליף את החיזוק איתו אנחנו עובדים וכל דבר שעשוי לעזור לכלב לבצע את ההתנהגות הרצויה.

שייפינג היא מיומנות מורכבת עבור הכלב ועבור המאמן. בכדי שהלמידה תהיה יעילה, צריך לבחור את הקריטריונים הנכונים, לדעת איך לעבור ביניהם ומתי ולפתח מאוד את היכולת להתבונן בכלב.
תפקידנו הוא לוודא שהכלב יצליח, ובחירת הקריטריונים תמיד תהיה בהתאם. נבחר בכל שלב התנהגות שאותה הכלב יצליח לבצע בסבירות גבוהה וניתן לו את התנאים שיאפשרו לו לבצע אותה.
אם למשל נבחר קריטריון גבוה מדי או נמהר להתקדם בין הקריטריונים, הכלב עלול לא להצליח. זה יהפוך את התרגול למאוד מתסכל גם עבורנו, אך בעיקר עבורו וייתכן שזה יפגע במוטיבציה שלו לשתף פעולה גם בתרגולים בעתיד.

העבודה בשייפיניג כפי שהוסברה במאמר זה מוצגת בקצרה בתרשים שתורגם לעברית בהסכמתה של דר’ סוזן פרידמן והוא מובא פה לנוחיותכם.

לחץ כאן או על התרשים שלהלן על מנת לראות סרטון קצר המסביר אותו.

shaping-diagram-hebrew-pic-small

 

חפשו באתר

פוסטים אחרונים

  • המדריך לענישה אפקטיבית / רוני בנארי
  • Marker Engage – לשחק זו לא מילה גסה
  • נשכנות גורים / עידן ברוך
  • האהבה לכלבים מתחילה מגיל צעיר – פרוייקט בתי הספר של מרקר טריינינג
  • מה אנחנו עושים בעצם?

דברו איתנו

    השאירו פרטים ונחזור אליכם במהרה!

    קטגוריות

    • Uncategorized
    • אודות האקדמיה
    • איך לאלף כלב
    • אילוף בע"ח שונים
    • אירועי בוגרים
    • אירועים בביה"ס
    • ארועים באקדמיה
    • בעיות התנהגות בכלבים
    • הבלוג של גל
    • הבלוג של רוני
    • המדע שמאחורי האילוף
    • חינוך גורים
    • חינוך ואילוף בסיסי
    • יוזמות של האקדמיה
    • כלבים ותינוקות
    • מאמרי בוגרים
    • מאמרים מתורגמים
    • מאמרים נבחרים
    • מסקנות מסמינרים
    • מרקר טריינינג כדרך חיים
    • סוגי כלבים
    • קורסים באקדמיה

    על האקדמיה

    • המלצות בוגרים
    • אודות הצוות
    • אודות
    • צרו קשר
    • כניסה לסטודנטים/יות

    מרקר טריינינג

    • מרקר טריינינג בתקשורת
    • מרקר טריינינג למען הקהילה
    • מרקר טריינינג ב-TED
    • מרקר טריינינג בעולם

    האקדמיה להתנהגות הכלב

    • קורס אילוף כלבים
    • איך לאלף כלב
    • חינוך גורים
    • בעיות התנהגות בכלבים
    • המדע שמאחורי האילוף

    © 2017 כל הזכויות שמורות למרקר טריינינג האקדמיה להתנהגות הכלב | האתר נבנה ע"י טראפיק בוקס | גביש קידום אתרים |גוגל +