איך מגיעים לשם?
מאלפים לעולם לא מתכוונים להיות רק “מספיקים”. אנחנו רוצים להיות מאלפים טובים. רבים מהמאלפים שאני פוגש מגיעים לקליקר אקספו (ClickerExpo) ומשתתפים בסמינרים בתקווה לשפר את היכולות שלהם. המטרה שלהם היא להפוך למאלפים הכי טובים שהם יכולים להיות. זה לא יוצא דופן לשמוע מישהו שואל: “כיצד אני יכול להפוך ממאלף טוב למאלף מצויין”?
במשך יותר מ 25 שנה אני הייתי בצוות המוביל של “אקווריום שד” (Shedd Aquarium) בשיקאגו. המנכ”ל שלנו, טד, ביקש מאיתנו לקרוא את הספר “מטוב למצויין: מדוע חברות מסויימות עושות את המהפך ואחרות לא” (Good to great: Why Some Companies Make the Leap… and Others Don’t), של ג’ים קולינס. זהו ספר עיסקי אשר בוחן את ההתקדמות של 1435 חברות טובות על פני 40 שנה. הסופר לבסוף מסתכל על 11 החברות אשר עשו את המעבר מחברות טובות לחברות מצויינות. מה היה משותף לכל החברות בעלות ההישגים הגבוהים הללו?
הקשר בין עולם התאגידים לבין ארגונים המבוססים על חינוך ושיח לא היה ברור לי ולקולגות שלי בהתחלה. בשקט ובסבלנות, טד נתן לנו לגלות את הקשר, ועזר לנו להבין שהדרכים להצלחה ומצויינות היו זהות, לא משנה מהי היזמה.
למדנו שאף אחת מהחברות ה”מצויינות” לא פעלה על פי תכנית ספציפית או תפיסה מסויימת של הצלחה, אך היו להן איכויות משותפות. לאחרונה בחנתי שוב לעומק את הגורמים להצלחה שקולינס גילה במחקרו, על מנת לבדוק אם ניתן ליישם אותם בעולם האילוף. האם תחומי ההתמקדות אשר הניעו חברות להפוך מטובות למצויינות יכולים לעזור גם למאלפים?
הביצה
ג’ים קולינס כתב על חברות רבות אשר ההישגים שלהן נתפסו על ידי העולם החיצוני כהצלחות של בין לילה או מהפכים פלאיים. אך קולינס גילה שזהו אף פעם לא המקרה עבור חברות מצויינות באמת. הוא תיאר את התהליך כביצה רדומה. למי שאינו מודע, הביצה עלולה להראות לא מרשימה ולא מעניינת – עד שהאפרוח בוקע החוצה, ולפתע ישנה ציפור חיה! זהו אולי פלא של הטבע, אך זוהי אינה הצלחה בלתי צפוייה של בין לילה. הציפור לא הופיעה לפתע. הייתה כאן דגירה ותקופת התפתחות שלמרות שלא נראתה כלפי חוץ, התרחשה הרבה לפני הבקיעה עצמה. בדומה לזה, חברות גדולות לא הופכות לפתע למצויינות. הן עובדות קשה בכדי להגיע לשם.
אותו הדבר תקף כאשר רוצים להפוך למאלפים מצויינים – אין קיצורי דרך. זה דורש עבודה קשה ותרגול. השתתפות בכנס או בסמינר נותנים למאלפים מידע חדש, ויכולים לעזור לפתח את החשיבה לגבי אילוף. אך על מנת לשפר את היכולות שלכם יש צורך בהתמסרות מתמדת ללמידה, תרגולים, והתאמה ושינויים בפעולות שלכם עד אשר אתם משתפרים. כאשר אתם כבר משתפרים, אתם תהיו הראשונים לזהות שזה ממש לא היה מהיר או פלאי, ושעבדתם קשה מאוד בכדי להשיג את המטרה הזו.
אפקט גלגל התנופה
גלגל תנופה הוא גלגל ענק וכבד ממתכת שיושב על ציר, ומסתובב כאשר הוא צובר מספיק תנופה. הניתוח של קולינס מסתכל על החברה כגלגל תנופה. בכדי שחברה תצליח היא חייבת לגרום לגלגל להסתובב. אם הגלגל אינו בתנועה, נדרש מאמץ כביר בכדי לדחוף אותו ולגרום לו לזוז. כאשר הגלגל מתחיל להסתובב, הוא צובר תאוצה, והופך להיות יותר ויותר קל לדחוף אותו ולגרום לו להמשיך.
חברות רבות נתקעות ולא עוקבות אחרי טרנדים או שינויים בשוק. עסק צריך “להמשיך לסובב את הגלגל” על ידי קבלה של שינויים והטמעתם. בהתחלה זה דורש מאמץ וזה מצריך סדרה של שינויים ומודעות לעולם שמחוץ לכותלי החברה.
מאלפים גם צריכים להיות פתוחים לשינוי. אנחנו חייבים לעמוד בקצב של התקדמות המדע, ספרות חדשה ומחשבות על רווחה, וטכניקות משופרות לשימוש בכלים ותרגול היכולות שלנו. נורא קל להיכנס לשגרה ולהפסיק להתפתח ולגדול. כאשר אני מסתכל על גלגל התנופה האישי שלי, אני מגלה שעלי לעבוד קשה על מנת לקבל ולהטמיע שינוי.
מחזוריות גלגל התנופה שלנו כמאלפים:
- תלמד מיומנות או רעיון חדש
- תיישם ותתרגל את המיומנות או הרעיון
- תעריך את היעילות שלו (תסתמך על קולגות או עמיתים שיעזרו לך כשאפשר)
- תבצע התאמות בהתאם לפידבקים
- וחוזר חלילה.
חשיבה ממושמעת: שועל או קיפוד?
קולינס מבסס את הרעיון של חשיבה ממושמעות על משל יווני אשר “מבדיל בין שועלים, אשר יודעים המון דברים קטנים, לבין קיפודים, אשר יודעים דבר גדול אחד”. המחקר שלו חשף כי לכל חברה מצויינת היו מנהיגים שהיו קיפודים, אנשים שיכלו לפשט רעיונות מורכבים לידי חזון מאוחד אחד. חברות שבראשן קיפודים לא ניסו להיות טובים בהכל. במקום זה, הן שמו לב לערכי הליבה שלהן, אשר הנחו אותן בכל קבלת החלטות.
בכדי להיות מאלפים מצויינים, כל אחד מאיתנו צריך לגלות את ה”קיפוד” האישי שלו. מהי הנישה שלנו? אילו מהמיומנויות שלנו הן הטובות ביותר? היכן אנחנו צריכים למקד את תשומת הלב? ה”קיפוד” שלי יכול להיות “אני מאלף מבוסס חיזוק חיובי אשר שם את צרכי בעל החיים קודם ומלמד אחרים כיצד להיות המאלפים הכי טובים שהם יכולים להיות, באמצעות חינוך ופיתוח מיומנויות”. יכול להיות שאעשה עוד דברים מעבר לזה, אך זוהי התמצית של מה שאני מאמין בו, והיא מובילה אותי בקבלת החלטות לגבי כל הפרויקטים שלי. אם פרוייקט מסויים לא מתאים לתחום ההתמקדות שלי, סביר להניח שאמליץ על יועץ או מאלף אחר.
הקיפוד שלכם יכול להיות שונה לגמרי. הוא צריך להיות ייחודי לכם. כמה דוגמאות לקיפודים אישיים או אירגוניים יכולות להיות:
- אני מתמחה בחינוך גורים ובלעזור ללקוחות להתחיל את מערכות היחסים שלהם בצורה הכי טובה שניתן, תוך התמקדות בחיזוק חיובי וחינוך הלקוח.
- אנחנו מתעסקים בכל מה שקשור לאג’יליטי, מספקים הדרכה וקורסים לכל חובבי האג’יליטי, ממתחילים ועד למתחרים המתקדמים.
- אנחנו יועצים לפתרון בעיות המתמחים בבעיות ראקטיביות ואגרסיביות. אנחנו עוזרים למצוא את השורש של בעיות ההתנהגות ומחפשים פתרונות חיוביים ארוכי טווח עבור הלקוחות וכלביהם.
ה”קיפוד” של כל אחד הוא אישי מאוד. זה המקום בו אתם רוצים למקד את המאמץ העיקרי והאנרגיה שלכם. בסופו של דבר מדובר במה שאנחנו עושים הכי טוב ומה שאנחנו רוצים לעשות טוב יותר. המקום בו אנו רוצים להשקיע מקסימום משאבים.
האוטובוס
אחד העקרונות האחרונים והחשובים שהתגלו במחקר של קולינס הוא שמנהיגים של חברות גדולות הם הנהגים של אוטובוס פילוסופי, המסיעים את הארגונים שלהם אל עבר ההצלחה. הם מיידעים את כולם לאן פניהם מועדות, והם מחליטים בזהירות למי הם נותנים לעלות לאוטובוס. מנהיגים מצויינים גם יזיזו אנשים למושבים המתאימים באוטובוס. הם לא יאפשרו לעובדים להישאר במשרות שאינן מתאימות להם.
מאלפים לא צריכים לקחת על עצמם פרוייקטים או משימות אילוף שאינם מתאימים להם או שהם אינם מיומנים מספיק לאמן. כשאנו מחליטים מה אנו רוצים לאמן, כדאי שנוודא שהמיומנות או המשימה מתאימות לבעל החיים שלנו. יש לוודא שהלומד “נמצא במושב הנכון של האוטובוס”. לעיתים קרובות מדי אני נתקל במאלפים שנחושים ללמד כלב להתחרות באג’יליטי, אך הכלב לא נהנה מזה ואינו בעל מזג המתאים לרמת האנרגיה הגבוהה של הספורט הזה. המאלף המצויין יזהה את חוסר ההתאמה, יחליט למצוא פעילויות אחרות עבור הכלב הזה, ולא יכריח את הכלב להיכנס למיטה חולה. המאלפים הכי טובים יפתחו תכנית שמתאימה לסל המיומנויות ולרמת העניין של בעל החיים.
המסלול למצויינות
לא משנה מה אנחנו עושים, המסלולים למצויינות הם זהים. אין תחליף לשיטות הידועות והמנוסות של עבודה קשה, חינוך, תרגול, הערכה ושיפוט. אנחנו צריכים להכיר את החוזקות שלנו ושל הלומדים שלנו, ולמקד את האנרגיות שלנו בדברים שהכי חשובים לנו.
יכול להיות שלעולם לא אשיג נעלות או מושלמות כמאלף, אך זו לעולם לא הייתה המטרה שלי. היום בו אפסיק ללמוד, לגדול ולהשתפר הוא היום בו יהיה עלי לפרוש. המרדף אחר מצויינות באילוף צריך להתמקד בשיפור החיים של בעלי החיים בהם אנו מטפלים, והוא חייב להתחיל משיפור המיומנויות והידע שלנו. המסע אל עבר ההשתפרות הוא בלתי נגמר. זהו מסע שאנו חולקים עם האנשים ובעלי החיים שבחיינו. זהו שיתוף פעולה שלעולם לא יתרחש רק בגלל שאנו רוצים אותו או כמהים לו. בכדי להשיג מצויינות ארוכת טווח ובעלת השפעה, עלינו להשקיע את המשאבים, הידע והמאמץ שלנו בצורה מודעת ומכוונת.
אילוף שמח,
קן
מאמר מתורגם מאת קן רמירז.
למאמר המקורי הכנסו לכאן.
יכול לעניין אותך גם: