אני והגור שלי – חינוך גורים

מזל טוב! הבאתם גור כלבים הביתה והוא חמוד, שובב ושמח. כולם מתקהלים סביבו ורוצים לשחק וללטף אבל לא כולם יודעים איך לטפל בו. טיפול נכון בגור הקטן מהווה בסיס מאוד חשוב להמשך הטיפול וההחזקה בכלב לכשיגדל. כדי למנוע מקרים של טיפול לא נכון ומסירת הכלב, הנה מספר טיפים
אותם גם לומדים בקורס אילוף כלבים שלנו.

חינוך גורים לצרכים – הגדרת סביבת מחיה ויצירת הרגל

רצוי מאוד להגדיר מראש את מקומו של הכלב במרחב הבית, אותו איזור קטן שיהווה מעין “חדר שינה” לכלב. מומלץ להיעזר בתיחום (ע”י גדר גורים מיוחדת או שימוש בשער תינוקות בכניסה לחדר אחד) כדי להגדיר לכלב את מקום המרבץ העיקרי שלו, ולהגביל את חופש התנועה שלו כאשר אנחנו לא יכולים להשגיח עליו מקרוב. יש להדגיש שהתיחום אינו עונש, ואינו מחליף את הצורך בחינוך הגור! בתיחום יש להשתמש לפרקי זמן קצובים, ורק לאחר שהרגלנו את הגור לאהוב את מקום המרבץ שלו ולהישאר רגוע כאשר הוא נמצא שם לבדו.

גורים צעירים אינם יכולים להתאפק הרבה זמן ולכן יש להוציא אותם לטיול קצר כל שעתיים בערך, גורים מתבגרים כל שלוש-ארבע שעות, וכלבים בוגרים מומלץ להוציא שלוש או ארבע פעמים ביום. יש להמשיך את הטיול עוד מספר דקות לאחר שהכלב סיים את צרכיו על-מנת שהכלב לא יקשר בין עשיית הצרכים לחזרה הביתה (דבר שעלול להיתפס בעיניו כעונש). בכל פעם שהכלב סיים לעשות את צרכיו עלינו לתת חיזוק להתנהגותו, אנו נעשה זאת על ידי ליטוף, מילה טובה ונתינת חטיף קטן לכלבים שילמד אותו שעשיית צרכים בחוץ היא עסק משתלם.

במידה ותפסתם את הכלב בשעה שהוא עושה את צרכיו בבית אין לצעוק עליו, לגעור בו או להעניש אותו בצורה כלשהי, היות ותגובה כזאת עלולה לגרום לו להימנע מלהתפנות בנוכחותכם, כולל בזמן טיולים.  התעלמו מה”פספוס” ונקו את המקום עם מים וחומץ או מים עם מעט אבקת כביסה (לא עם אקונומיקה, שמכילה אמוניה ומזכירה לכלבים את ריח השתן), ונסו לשים לב לסימנים המקדימים שהגור עושה רגע לפני שהוא מתפנה.  יש לזכור שכלבים נוטים לעשות צרכים אחרי שינה, משחק, אכילה ושתייה, ולכן אם הכלב הרגע התעורר או מראה סימני עייפות מן המשחק זהו זמן טוב להוציאו החוצה לטיול, וכן מייד לאחר שתייה ואכילה.

קראו עוד על חינוך גורים לצרכים >>

חינוך גור לא לנשוך – נשכנות גורים ומשחקים

גורים אוהבים לשחק וחלק מהמשחק שלהם כולל נשיכות של הידיים או הרגליים שלנו. כשגור נושך אותנו הוא בעצם חוקר את העולם ואותנו, הוא בודק מתי הוא גורם לנו לכאב ואת עוצמת הנשיכה שלו. הבדיקה הנ”ל של הכלב היא חשובה להמשך התפתחותו התקינה של הגור, היות וכלב בוגר שלא קיבל הזדמנות ללמוד “עיכוב נשיכה” בתור גור, לא יידע לווסת את הנשיכה שלו ככלב בוגר. עלינו לראות בנשיכה הזדמנות מצויינת ללמד את הגור תחילה “לנשוך בעדינות”, ובשלב הבא נלמד אותו לא לנשוך אותו כלל אלא להתמקד בצעצועים שלו. איך עושים זאת? זה די פשוט, כשהגור נושך נשיכה כואבת אומרים בקול “איה” בטון מתבכיין שכזה, ממש כמו שגור אחר היה מגיב לנשיכה כואבת מאחיו, ומרחיקים את היד מהגור. כאשר הגור מפסיק לנשוך אנו משבחים אותו ומציעים לו שוב את היד שלנו למשחק.  רוב הגורים ילקקו או ינשכו אותה בעדינות, ואת זה יש לאפשר להם לעשות.  אם הגור עדיין נושך חזק בפעם השנייה – אימרו “איה!” וקומו ולכו משם, המשחק נגמר עד לפעם הבאה.

לאחר שהגור למד לווסת את עצמת הנשיכה שלו ואינו מכאיב לנו, נלמד את הגור להתמקד בצעצועיו בלבד באותה הדרך: כשהוא נושך אותנו (גם אם זה חלש ולא כואב) נגיד “איה” וניתן לו צעצוע ללעיסה במקום היד שלנו. חשוב מאוד לתת דגש על המשחק ולגרות את הכלב בעזרת מגוון של צעצועים מעניינים, מצפצפים, מתגלגלים, וצעצועים המיועדים למשחקי משיכות איתנו. כל כלב אוהב מרקם וחומר אחר, אז מה שנותר לנו זה לבדוק איזה צעצוע מעניין אותו יותר. כאשר הגור אוהב לשחק בצעצועים שלו הוא יניח לכל שאר החפצים בבית כמו נעליים, בגדים, רהיטים וכו’, וכמובן – לידיים ולרגליים שלנו.

לקריאה נוספת על נשכנות גורים – קראו את המדריך שלנו איך לאלף כלב לא לנשוך >>

הרגלת הגור לקולר ולרצועה

לפני שאנחנו יוצאים עם הגור שלנו מהבית עלינו להרגיל אותו לקולר/רתמה ולרצועה החדשים שקנינו עבורו. על מנת שלא ניתקל בקושי בחוץ נתחיל לתרגל את לבישת האביזרים הללו בתוך הבית. נשים לכלב את הקולר והרצועה בתוך הבית ונצא איתו לסיבוב במרחב הדירתי, במהלך הטיול בתוך הבית נחזק את התנהגותו של הכלב על הליכה טובה והתנהגות חיובית.  נשתדל שלא למשוך ברצועה ולא להגביל את הכלב, אלא נוביל אותו בעזרת חטיפים כך שילך לצידנו, או נלך אנחנו בעקבותיו בעודו חוקר את הסביבה ומתרגל לתחושה החדשה על גופו.

חשוב מאוד להצמיד תגית זיהוי בולטת עם מספרי הטלפון שלנו לקולר של הכלב, כדי שיוכל לחזור אלינו בקלות במקרה ויאבד.  השבב אינו מחליף את הצורך בתגית זיהוי אלא הוא אמצעי זיהוי נוסף.

כלב, איך קוראים לך? אילוף לתגובה לשם

חשוב מאוד שהכלב ידע את שמו וכדי לעשות זאת אנחנו נקרא לו בשמו וניתן לו חטיף בכל פעם שהוא מגיב, גם אם זה רק בהסתכלות לעברנו.  נתחיל כשאנחנו נמצאים בבית בסביבה ללא הסחות דעת, נעבור לסביבה חיצונית עם הסחות דעת מועטות, ואם הגור מתקדם היטב נוכל להוסיף עוד ועוד הסחות דעת ולבקש ממנו להחזיר את הפוקוס אלינו כשנקרא בשמו.  חשוב לא “להרוס” את השם: לא לקרוא לו כאשר ברור לנו שהוא לא יגיב, ולא לקרוא בשמו ואז לעשות לו דברים לא נעימים (כמו מקלחת, עזיבת גינת הכלבים בה הוא נהנה, וכו’).

עוד על אילוף כלבים לתגובה לשם – המאמר הבא מסביר בפירוט איך מלמדים כלב לבוא כשקוראים לו >>

חשיפה נכונה ומניעת פחדים

פעמים רבות כשאנו מאמצים גור אנו מגלים שהגור הקטן שלנו מעולם לא נחשף לדברים שאנו כבר מכירים ורגילים לקיום שלהם. הכלב רק מגלה אותם וחלק מהדברים החדשים הללו שהוא מגלה יכולים להיתפס אצלו בתור דברים שליליים מפחידים. אנו יכולים לגרום לכלב להתרגל לדברים “שליליים” (כגון רעש חזק) על ידי כך שנשים דגש על הרווח החיובי שהוא מקבל מכך. מגיל כמה שיותר צעיר מומלץ להוציא את הכלב למקומות שעוד לא ראה ונחשף אליהם. בצורה הזו אנו חושפים את הכלב לריחות, צלילים והמולה של קהל שטרם הכיר. כשאנחנו יוצאים איתו החוצה עלינו להקפיד שאנו יוצאים עימו לסביבה בטוחה וכמה שיותר נקייה שתמנע ממנו להיחשף למחלות כלבים. במהלך הטיול רצוי לשחק עם הכלב במשחק האהוב עליו בזמן שהוא נחשף לסביבה החדשה והרועשת. כמובן שגם פה נשתמש במילה טובה ואיזה חטיף כלבים טעים בכל פעם שניגש לבדוק משהו שיכול להפחיד אותו, כמו עגלת קניות או פח גדול.

חשוב מאוד לתת לגור החדש שלנו להכיר כלבים חדשים, לא לפני שבדקנו שהכלבים הללו לא יכולים להוות איום על הגור הקטן שלנו. אין צורך לפחד מגודל הכלב אך יש לשים לב כי הגור אינו משחק עם כלב פעלתן ואנרגטי במיוחד, זה יכול להיות יותר מדי בשבילו ואף להפחיד אותו. כלבים רגועים הם מורים וחברים מצויינים לגורים. בנוסף חשוב לחשוף את הכלב לבעלי-חיים אחרים ולחפצים שהולכים להיות חלק משגרת החיים שלו. למשל נסיעה באוטו, ביקור אצל הוטרינר (לצורך שקילה ואכילת חטיפים ולא רק לצורך חיסונים!), התעסקות שלנו בפרווה של הגור, מגע בכל חלקי גופו ועוד ועוד. עלינו להקפיד שבכל סיטואציה כזו הגור יהנה וירגיש בטוח ורגוע. כלב שנחשף לדברים שונים בהיותו גור יהיה כלב בעל בטחון עצמי גבוהה ויחשוש פחות מחשיפה לאתגרים חדשים גם בבגרותו.  זיכרו שהגור הוא עדיין תינוק, אין להעמיס עליו אלא לחשוף אותו בהדרגה ובהתאם ליכולת ההתמודדות שלו עם הסיטואציה.  אם נדמה שהגור מפחד או שזה “יותר מדי” בשבילו, קחו אותו משם לסביבה רגועה יותר.

קראו עוד על שלב החשיפה אצל כלבים במאמר הבא >>

תקשורת נכונה

ישנן שתי מילים שרצוי ללמד כל כלב חדש ובאמצעותן ניתן לעשות שמונים אחוז מהפעילות היומיומית של הכלב.

מבט– עלינו לעודד את הכלב ליצור קשר עין איתנו בכל רגע נתון. המילה הזו תעזור לנו גם כשאנחנו יוצאים לחשוף את הגור לעולם החדש והלא מוכר. את המילה אנו מלמדים בעזרת חטיף או צ’ופר מתאים אחר, עלינו להחזיק את הצ’ופר מאחורי הגוף, לחכות לכלב שיצור איתנו קשר עין וברגע שעשה זאת אנו מתגמלים אותו בצ’ופר. רצוי לחזור על הפעולה הזו מספר רב של פעמים וכך בעצם נוכל להתאמן על הארכת קשר העין ולהוסיף את המילה. טיפים ללימוד המילה: נשחק עם הגור ואז נפסיק את המשחק, נחכה שיסתכל עלינו , נרד לגובה הגור וניתן לו את הצ’ופר.

מגע– במילה הזו אנחנו רוצים ללמד את הגור לגעת בכף היד לפי אות. בעזרת מילה זו אנחנו יכולים לכוון את הגור לכל מקום שנרצה, בין אם נרצה להעלות אותו לרכב ובין אם שיעקוב אחרינו. את המילה אנו מלמדים כאשר אנחנו מחזיקים חטיף בתוך כף היד ומחכים שהגור יגע ביד עם האף. כאשר הגור נוגע עם האף ביד אנו פותחים את היד ונותנים את החטיף. על החלק הזה אנחנו חוזרים מספר פעמים. כאשר אנו רואים שהכלב מגיע ליד ונוגע בה אנחנו מתחילים לאתגר את הכלב בהזזת היד לצדדים, למקומות גבוהים וכדומה. בשלב הזה אנחנו מוסיפים את המילה.

מה הגור אומר לנו?  חשוב מאוד גם לשים לב לסימנים של הגור אלינו ולהבין מה הוא מנסה להגיד לנו: האם טוב לו או שמשהו מציק לו?  האם נעים לו או שהוא חושש?  האם הוא אוהב את מה שאנחנו עושים איתו כרגע, או שהוא מנסה להימנע ולהתרחק?  ככל שנגיב יותר מהר לתקשורת של הגור איתנו, כך הוא ילמד לסמוך עלינו ולבטוח בנו, והאמון בינינו יגדל.  וככל שנכיר את הגור שלנו, את העדפותיו וצרכיו ונכבד אותם, כך נוכל למנוע בעיות עתידיות רבות הנובעות מחוסר תקשורת או חוסר הבנה של המסר שהכלב מנסה לשדר.

טיפ כללי והחשוב ביותר: במגע ומשחק עם הגור עלינו להיות מעניינים, דינמיים, כיפיים ולהוות מרכז העניינים עבור הגור. ברגע שנתנהג בצורה הזו אנו נהיה עבור הגור שלנו מרכז העולם והוא תמיד יחפש את חברתנו במקום להתמקד בחיפוש גירויים חיצוניים אחרים.

רוצים לדעת עוד על בניית תקשורת נכונה עם הכלב? קראו את המאמר שלנו על הבנת השפה הכלבית >>

ומה הלאה? אילוף כלבים וחינוך גורים מקצועי

פעמים רבות בעלי כלבים זקוקים למעט הדרכה והכוונה של איש מקצוע אשר סיים לימודי אילוף כלבים בקורס אילוף רציני ומעמיק, כדי שייתן להם את הכלים לתקשורת נכונה וחיים שלווים עם הכלב שלהם למשך 10-15 השנים הבאות.

מומלץ לפנות למרקר טריינר מקצועי באזור מגוריכם, אשר ידריך ויכוון אותכם וייתן לכם את הכלים והדגשים הספציפיים לכם ולכלב שלכם.

עבודה אם מאלף/ת מקצועי/ת תעזור לכם להגיע לתוצאות מהירות יותר ואפקטיביות יותר, שכן ככל שנקדים למנוע את הבעיות מלהיווצר ככה נהנה יותר מהגדילה של הגור החמוד וההשתלבות שלו בחיק משפחתינו.

חשוב לקבל המלצות וחוות דעת מאנשים שכבר עברו תהליכי אילוף דומים עם המאלף/ת אותם תרצו לשכור, כדי לוודא שגם הכלב וגם אתם תיהנו במידה שווה מהתהליך, ושהכלב שלכם לא ייפגע או יפתח חרדות ובעיות אחרות בעקבות אילוף כוחני מדי. המאלפים המוסמכים ע”י בית הספר לאילוף במרקר טריינינג כ”מרקר טריינרים” עובדים כולם בשיטות מודרניות ועדינות שיבנו את הבטחון, האמון והקשר ביניכם ובין כלביכם ויתנו לכם את כל הכלים הדרושים לכם לחיים הרמוניים ומאושרים ביחד.

רוצים להבין טוב יותר את הכלב שלכם?

הצטרפו לקורס "מרקר בייסיק": 21 שיעורים מוקלטים + שיעור בונוס שיעניקו לכם כלים עיוניים ופרקטיים מעניינים ושימושיים ותוכלו ללמוד בקצב שלכם, בכל מקום ובכל זמן!
הקורס מיועד למי שרוצה לקחת את הקשר שלו עם כלבים כמה צעדים קדימה, להעמיק ולהעשיר את הידע לגבי התנהגות כלבים ותהליכי למידה.
מומלץ!
שתפו:

אולי יעניין אותך גם:

רוצה לשמוע על הקורסים שלנו?

מזמינים אותך להצטרף לקורסי האילוף והכלבנות הטיפולית שלנו, בגישה הומנית ומבוססת מחקר.
מתאים גם למי שמחפש מקצוע מתגמל, וגם להורי כלבים שרוצים להבין את הכלב שלהם לעומק ולטפל בבעיות התנהגות.
מקומות אחרונים בקורס הקרוב!

רוצה לשמוע על הקורסים שלנו?

מזמינים אותך להצטרף לקורסי האילוף והכלבנות הטיפולית שלנו, בגישה הומנית ומבוססת מחקר.
מתאים גם למי שמחפש מקצוע מתגמל, וגם להורי כלבים שרוצים להבין את הכלב שלהם לעומק ולטפל בבעיות התנהגות.
מקומות אחרונים בקורס הקרוב!

חולמים להיות מאלפי כלבים?

נותרו מקומות אחרונים למחזור ה-29 של קורס מאלפי כלבים במרקר טריינינג

בואו ללמוד כיצד לתקשר עם כלבים ולעזור להם לחיות בהרמוניה עם המשפחה שלהם, בגישה חדשנית מבוססת מחקר, ללא ענישה או גרימת כאב

דילוג לתוכן