הכלב מפחד מרעמים ורעשים חזקים? כך תרגילו אותו לרעשים

בואו נתחיל מההתחלה, מהי דה-סנסטיזציה בכלל?

מדובר בתהליך של הפחתת רגישות הדרגתית כלפי גירוי מסויים.

השימוש העיקרי לעבודה על דה-סנסטיזציה עם כלבים הוא כדי להפחית את הרגישות שלהם לגירוי שמלחיץ או מפחיד אותם. זהו לא השימוש היחיד, אבל כיוון שהוא הנפוץ ביותר נתמקד בו.

הרעיון הוא לייצר חשיפה מבוקרת לאותו גירוי בעוצמה הולכת ומתגברת.

ניקח לצורך הדוגמא כלב בשם אוליבר שמפחד מרעש של רעמים.

אוליבר מגיב ברעד, בכי והתחבאות מתחת לשולחן בכל פעם שהוא שומע צליל של רעם. הוא לא מעוניין בחטיפים או בליטופים, הוא נמצא בחרדה ושום דבר לא עוזר לו במצב כזה. אז מה נעשה?

נתחיל לעבוד עם אוליבר דווקא כשאין רעמים. תרגול של דקה בכל יום זה מספיק כדי ליצור שינוי למשך זמן, כל עוד אנחנו לא בשיאו של החורף.

כדאי לחפש הקלטה של רעמים ביוטיוב ולהשמיע אותה בעוצמה נמוכה מאוד בזמן שאוליבר עושה משהו שהוא אוהב. למשל, בזמן שהוא מקבל את הארוחה שלו / תוך כדי משחק איתנו / כשהוא מקבל ליטופים או חטיפים.

נתבונן טוב טוב בשפת הגוף של אוליבר בזמן שההקלטה מושמעת כדי לוודא שהוא מרגיש בנוח. אם רואים כל סימן של לחץ (ליקוקי שפתיים, משיכות אוזניים, התרחקות, מבטים לכיוון ממנו מגיע הצליל או כמובן גם סימנים מובהקים יותר) – עוצרים.

תהליך של דה-סנסטיזציה אמור להיות נינוח ולא מלחיץ.

אפשר להנמיך את הווליום, להרחיק את המכשיר שמשמיע את הצליל, לבחור הקלטה קצת יותר רגועה או לבחור פעילות שתהיה עוד יותר מעניינת עבורו בזמן ההאזנה.

המטרה היא שאוליבר פשוט יתרגל לנוכחות של הצלילים האלה. אידאלית, היינו רוצים שהוא כלל לא יתייחס אליהם.

ממש כמו שאנחנו מרגישים כלפי צלילים כמו של המקרר או של המזגן או כמו שאנשים שחיים ליד שדה התעופה חווים רעשים של המראות ונחיתות. כשהמוח שלנו לומד לסווג צלילים מסויימים ככאלה שאינם רלוונטיים, הוא פשוט מסנן אותם.

הצלחנו?

מעולה, אפשר להתקדם. אם אוליבר כבר מתעלם בעקביות מההקלטה, אפשר להעלות את הווליום מעט. כדאי לגוון בין הפעילויות שעושים – לפעמים ללטף, לפעמים לשחק ולפעמים לתת לו צעצוע האכלה כמו קונג קלאסי ממולא או קונג וובלר לכלבים שנהנים דווקא ממשחק ותזוזה. בכל פעם שנראה שהוא התרגל, אפשר להעלות טיפה את דרגת הקושי בכך שנגביר את עוצמת הגירוי (למשל הקלטה יותר סוערת) או בכך שנעזור לו קצת פחות (למשל נעבור ממשחק מאוד מרגש למשחק קצת פחות מרגש).

חשוב להעלות את הקושי בהדרגה, למשל אם הגברנו קצת את הווליום אז נשמור על פעילות סופר כיפית ולא נקשה גם מהבחינה הזו.

עם הזמן, אוליבר ילמד לסנן את הצלילים של הרעמים ולהתעלם מהם וזו המטרה שלנו.

אבל מה אם הכלב מגיב אחרת לרעש אמיתי מלרעש של יוטיוב?

זה אכן מקשה על התהליך, אבל אם הוא יתרגל למגוון של צלילי רעמים חזקים שמושמעים (באיכות טובה) מהקלטה, זה עדיין יהיה דומה לצליל של רעם ולכן כנראה יועיל לפחות במידה מסויימת.

אבל מחר צפויה סערה, מה עושים??

בכל מקרה, בין אם אוליבר הספיק ללמוד שרעמים הם לא מאוד מפחידים ובין אם לא – כדאי למסך את הרעשים בזמן סערה.

מה זה אומר?

מאוד פשוט – כדאי לסגור את כל החלונות בבית ולהשמיע מוזיקה מרגיעה או נעימה.

בעצם אהפוך את העוצמה של הגירוי לכמה שיותר נמוכה, כדי להקל על ההתמודדות של אוליבר. זה לא פתרון קסם, הוא לא יגרום לאוליבר להיות שמח ונינוח בזמן שמתחוללת סופה, אבל הוא יעזור להפחית את החרדה שלו.

אחרי שנעבור תהליך של דה-סנסטיזציה כשאוליבר כבר יהיה מסוגל להתעלם מהרעשים האלו, הוא בהחלט עשוי להיות שמח ונינוח בזמן סופה 🙂

זה תלוי בהרבה משתנים כמו רמת החרדה של אוליבר (גם בסופות וגם בכלל בשגרת היום יום שלו), עד כמה כיף לו לעסוק בפעילות האלטרנטיבית שאתם מציעים (לאכול, לשחק, לקבל ליטופים וכו’) וכמובן – ההתמדה והסבלנות בעבודה שלכם.

דבר נוסף שיעזור הוא לעבוד עם אוליבר באופן כללי על הכרות עם רעשים שונים. למשל להיות איתו בחדר ולבקש מבן משפחה שיעשה רעש קטן מחדר אחר בבית. מיד אחרי הרעש לפנק את אוליבר בחטיף טעים.

לעשות תירגולים כאלה מדי פעם ולגוון ברעשים השונים, רק תמיד לזכור שגם פה אנחנו לא רוצים להלחיץ אותו אלא להתחיל מדרגת קושי קלה ובהדרגה לעלות.

חשוב לציין שזו לא עבודה על דה-סנסטיזציה, אלא על שינוי רגש. כלומר המטרה היא לא שאוליבר יתעלם מהרעש, אלא שיקשר אותו למשהו טוב (אוכל טעים). אם אוליבר חושש מרעשים שונים, זו יכולה להיות דרך טובה לעזור להוריד את רמת הסטרס שלו ובסופו של דבר להקל גם על התהליך של התרגלות לרעשים והתעלמות מהם.

במקרי קיצון בהם יש רמת חרדה מאוד גבוהה והכלב נאלץ להתמודד עם סופה לפני שהספקנו לעבוד איתו, קיימת גם האפשרות להתייעץ עם אנשי מקצוע שונים כמו מטפלים ברפואה משלימה לכלבים או וטרינרים שיוכלו אולי לסייע.

אם אתם מתעניינים בעולם הכלבים ורוצים להעמיק, אתם מוזמנים להצטרף לקבוצת הפייסבוק של האקדמיה כדי להתייעץ, לשאול שאלות ולהמשיך ללמוד.

כדי להעשיר את הידע שלכם בכמה רמות, תוכלו גם להירשם לקורס מרקר בייסיק – מומלץ בחום לכל מי שמגדל כלבים!

רוצים להבין טוב יותר את הכלב שלכם?

הצטרפו לקורס "מרקר בייסיק": 21 שיעורים מוקלטים + שיעור בונוס שיעניקו לכם כלים עיוניים ופרקטיים מעניינים ושימושיים ותוכלו ללמוד בקצב שלכם, בכל מקום ובכל זמן!
הקורס מיועד למי שרוצה לקחת את הקשר שלו עם כלבים כמה צעדים קדימה, להעמיק ולהעשיר את הידע לגבי התנהגות כלבים ותהליכי למידה.
מומלץ!
שתפו:

אולי יעניין אותך גם:

איך לאלף כלב ולהנות מזה

Don’t Worry, Be Happy! “שמור על סגנון אילוף נינוח וחיובי להשגת התוצאות הטובות ביותר” חינוך כלב המשפחה יכול להיות מאתגר

חשיפה – כל מה שרצית לדעת

רובנו שמענו בעבר את המושג “חשיפה”, אבל מה הוא אומר? המושג חשיפה מתייחס לתהליך הסוציאליזציה של גור. מדובר בלמידה ורכישה

רוצה לשמוע על הקורסים שלנו?

מזמינים אותך להצטרף לקורסי האילוף והכלבנות הטיפולית שלנו, בגישה הומנית ומבוססת מחקר.
מתאים גם למי שמחפש מקצוע מתגמל, וגם להורי כלבים שרוצים להבין את הכלב שלהם לעומק ולטפל בבעיות התנהגות.
מקומות אחרונים בקורס הקרוב!

רוצה לשמוע על הקורסים שלנו?

מזמינים אותך להצטרף לקורסי האילוף והכלבנות הטיפולית שלנו, בגישה הומנית ומבוססת מחקר.
מתאים גם למי שמחפש מקצוע מתגמל, וגם להורי כלבים שרוצים להבין את הכלב שלהם לעומק ולטפל בבעיות התנהגות.
מקומות אחרונים בקורס הקרוב!

חולמים להיות מאלפי כלבים?

נותרו מקומות אחרונים למחזור ה-29 של קורס מאלפי כלבים במרקר טריינינג

בואו ללמוד כיצד לתקשר עם כלבים ולעזור להם לחיות בהרמוניה עם המשפחה שלהם, בגישה חדשנית מבוססת מחקר, ללא ענישה או גרימת כאב

דילוג לתוכן