office@markertraining.co.il
03-6221222
בית פנרמה, שד' בן צבי 84, ת"א
מרקר טריינינגמרקר טריינינג
  • אודות
    • אודות האקדמיה
    • אודות הצוות
    • דרך המרקר טריינינג
      • במה היא שונה מאילוף חיובי?
      • מרקר טריינינג כדרך חיים
      • קורס ההכשרה
    • מה אנחנו עושים בעצם?
  • קורסים וסדנאות
    • הכשרת מאלפי כלבים מקצועית
    • מרקר בייסיק – קורס העשרה לאוהבי כלבים
    • למה דווקא במרקר?
    • סדנאות והרצאות
      • סמינר עם מאלף בינ”ל – קן רמירז
      • Marker Engage – לשחק זו לא מילה גסה
    • איך להיות מאלף כלבים מצליח
    • המעבר ממאלף טוב למאלף מצויין
  • פוסטים ומאמרים
    • מאמרי בוגרים
    • חינוך גורים
      • חשיפה – כל מה שרצית לדעת
      • חינוך לצרכים
    • שיטות אילוף
      • שייפינג – Shaping
      • לורינג – Luring
    • הערכה פונקציונאלית לפתרון בעיות התנהגות בכלבים
    • נבחנות
    • חיזוק חכם: מסע אל עבר חיזוקים עוצמתיים יותר
    • בין ענישה להכחדה
    • גדר אלקטרונית לכלב – עוד מוצר מכאיב, מיותר ומסוכן
    • שוברים את הכללים
    • איך לבחור פנסיון לכלב?
    • לדבר התנהגות
  • צרו קשר
  • אודות
    • אודות האקדמיה
    • אודות הצוות
    • דרך המרקר טריינינג
      • במה היא שונה מאילוף חיובי?
      • מרקר טריינינג כדרך חיים
      • קורס ההכשרה
    • מה אנחנו עושים בעצם?
  • קורסים וסדנאות
    • הכשרת מאלפי כלבים מקצועית
    • מרקר בייסיק – קורס העשרה לאוהבי כלבים
    • למה דווקא במרקר?
    • סדנאות והרצאות
      • סמינר עם מאלף בינ”ל – קן רמירז
      • Marker Engage – לשחק זו לא מילה גסה
    • איך להיות מאלף כלבים מצליח
    • המעבר ממאלף טוב למאלף מצויין
  • פוסטים ומאמרים
    • מאמרי בוגרים
    • חינוך גורים
      • חשיפה – כל מה שרצית לדעת
      • חינוך לצרכים
    • שיטות אילוף
      • שייפינג – Shaping
      • לורינג – Luring
    • הערכה פונקציונאלית לפתרון בעיות התנהגות בכלבים
    • נבחנות
    • חיזוק חכם: מסע אל עבר חיזוקים עוצמתיים יותר
    • בין ענישה להכחדה
    • גדר אלקטרונית לכלב – עוד מוצר מכאיב, מיותר ומסוכן
    • שוברים את הכללים
    • איך לבחור פנסיון לכלב?
    • לדבר התנהגות
  • צרו קשר
Register Login

איך לאלף כלב

  • ראשי
  • איך לאלף כלב
  • השימוש הנכון בחטיפים למטרות אילוף

השימוש הנכון בחטיפים למטרות אילוף

  • פורסם ע"י מרקר טריינינג
  • קטגוריות איך לאלף כלב, חינוך ואילוף בסיסי
  • תאריך פברואר 5, 2015
  • תגובות 0 תגובות

2716394280_b497185f0f_zמדוע כדאי לי להשתמש בחטיפים במהלך האילוף? אם אני מבקש משהו מהכלב, הוא לא אמור פשוט לבצע?

כלבים הם יצורים אנטיליגנטים- הם חושבים והם מרגישים. נכון שהם לא אנשים קטנים עטופים בפרווה, אבל בדיוק כמונו הם יחזרו על הדברים שגורמים להם הנאה ומתגמלים אותם וימנעו מכל מה שלא נעים להם.

לצפות מהכלב ‘לעשות משהו רק כי אמרתי לו’ שווה ערך לכך שהבוס יבקש ממני לבצע משימה ללא תשלום. אין ספק שזה פוגע במוטיבציה.

ניתן לכפות על הכלב לבצע את מבוקשנו אך יהיו לכך השלכות לגבי מערכת היחסים שלנו עם הכלב. יווצרו אצל הכלב רגשות מעורבים לגבינו, בדיוק כמו שהיינו מרגישים כלפי מי שהיה מכריח אותנו לעשות משהו.

מצד שני, אם תיצור משחק עם הכלב שבו הכלב מבין “אם אעשה מה שתבקש, אקבל חטיף” – זו מערכת יחסים שמסתמכת על כך ששני הצדדים מרוויחים. לכלב יש מוטיבציה גבוהה ללמוד ולהקשיב, בנוסף תהליך האילוף הופך למהנה  גם לנו וגם לכלב.

אנו אוהבים את הכלב שלנו ויש בידינו “כלי” לאילוף שמרגש אותו ומשמח אותו, אין כל סיבה מוצדקת לא להשתמש בחטיפים במהלך אילוף.

מדוע הכלב מקשיב לי אך ורק כאשר יש לי אוכל ביד?

כלבים הם יצורים אינטיליגנטים. הם לומדים יחסית בקלות את מה שנרצה ללמד אותם, אבל הם גם יודעים לקרא בין השורות ולומדים גם דברים שאין מכוונתנו ללמד אותם! כך שאם נתחיל ללמד את הכלב כשנקניקיה מוצמדת לו לאף הוא יצפה לראות / להריח אותה כל פעם. זוהי טענה מוכרת כחיסרון של עבודה עם חטיפים. ניתן להתגבר על חיסרון זה מאוד בקלות. כל מה שנדרש הוא לעקוב אחרי השלבים הבאים:

  1. נבקש התנהגות שאותה נרצה, נניח “שב”.
  2. נסמן את ההתנהגות שאותה נרצה לחזק, בעזרת המילה “כן!” או בעזרת קליקר, ברגע שהכלב מתיישב. (בהתאם לדוגמה) ע”י כך נחדד לכלב שזה אכן מה שרצינו ממנו והכלב ידע שמגיע לו חטיף בעקבות הישיבה.
  3. רק לאחר מכן, נושיט את היד לחטיף וניתן לו.

אם החטיף מופיע רק לאחר שהכלב מבצע התנהגות, הכלב ילמד שגם אם הוא לא רואה את החטיף הוא עדיין יקבל אותו.

כיצד אני יכול להגיע למצב שבו אני לא צריך לשחד את הכלב כל פעם שארצה ממנו משהו?

קודם כל, ישנו הבדל מאוד משמעותי בין תגמול לשוחד.

השוחד מופיע ראשון, לפני שההתנהגות מתבצעת. תגמול מגיע אחרי ביצוע ההתנהגות. זוהי הבחנה חשובה מפני ששוחד כלל לא יעיל בתהליך אילוף, לעומת זאת תגמול יעיל מאוד. במידה ואנו משחדים את הכלב, הכלב יענה למבוקשנו כמעט רק כשמוצג לו חטיף. במידה ואנחנו מתגמלים את הכלב על ההתנהגות הרצויה, הכלב יענה למבוקשנו בשמחה ובציפייה שיקבל על כך תגמול. (על סמך נסיון קודם שלו).

בתום שלב הלמידה (של ההתנהגות החדשה אותה לימדנו, נניח “שב”) כאשר הכלב מבין בדיוק מה רוצים ממנו ושמח להענות לבקשה בכל פעם בכל מקום, אפשר בהדרגתיות להפחית את השימוש בחטיפים.

לדוגמה: כנשלמד “שב”- נתחיל בלתגמל אותו בכל פעם שהוא יושב מרצונו. אחרי מס’ פעמים של חזרה על כך כשנבחין שהוא יושב לעיתים יותר קרובות בתקווה לזכות בחטיף, נבקש מהכלב לשבת והוא יתיישב כמעט על אוטומט.

כאשר הוא מתיישב מיד ובכל פעם שנבקש ממנו אפשר מדי פעם לתגמל בחטיף ומדי פעם לא. לאחר מכן ניתן להחליף את החטיף בחיזוק כמו “כלב טוב” או כל חיזוק אחר שנתפס כך בעייני הכלב. אם הכלב רוצה שתפתח לו את הדלת לחצר המגודרת, הוא יכול “להרוויח” את זה כי הוא ישב ליד הדלת. דוגמה אחרת היא שנבקש מהכלב לשבת לפני שנותנים לו את הארוחה שלו.

בשורה תחתונה חטיפים הם כלי מאוד יעיל בתהליך האילוף וכמו כל “כלי”  אחר שעומד לרשותנו בתהליכי אילוף, הוא לא יהיה מוצרך לנצח אך חשוב לזכור שהתהליך צריך להעשות בהדרגתיות המתאימה לכלב. תרגל עם הכלב הרבה, במקומות שונים ובהקשרים שונים לפני שאתה מניח שהכלב למד את ההתנהגות בצורה יסודית.

אם אני מתרגל עם הכלב שלי הרבה אין סכנה שיעלה במשקל?

באופן יחסי, את כמות החטיפים שהכלב מקבל במהלך תרגולים במשך היום יש להפחית מהמנה היומית שלו. אם יאכל חטיפים כל היום וגם ארוחה מלאה הסיכויים אכן מאוד גבוהים שישמין.

חטיפים מאוד יעילים לתהליך האילוף ובעיקר אלו שנתפסים בעייני הכלב כ”יקרי ערך” (גבינה צהובה, נקניקיות, חמאת בוטנים וכו..) חשובים בלימוד התנהגויות חדשות ועוד יותר כשנרצה לעבוד עם הכלב מול הסחות או במצבים שקשים לו יותר.

במצבים פחות מאתגרים או בעבודה על התנהגויות שנלמדו כבר יחסית לעומק, ניתן לתרגל עם האוכל היבש של הכלב. פשוט במקום לתת לו את כל המנה בצלחת, להקציב את המנה היומית (או חלקה) לתרגולים.

חשוב להבין שהכלב אינו עובד בשביל הטעם אלא בשביל הריח. גם אם נשתמש בפיסות זעירות של חטיפים הם ישמחו לעבוד תמורתן בדיוק כמו שישמחו לעבוד בתמורה לפיסות ענקיות.

במידה והכלב שלי לא רוצה לעבוד בתמורה לאוכל, כיצד מאלף יכול לעזור לי?

אילוף שנעשה ללא כפייה לא מתבסס על אוכל ולא תלוי בו. הגישה מתבססת על כל דבר שהכלב חפץ בו באותו רגע נתון ויהיה מוכן “לעבוד” בכדי לזכות בו. הסיבה שבדרך כלל נשתמש באוכל היא א) הרוב המכריע של הכלבים מונעיםהיטב ע”י אוכל. ב) השימוש בחטיפים הוא נח מבחינה פרקטית. כמובן שהרבה כלבים יעבדו בשמחה גם בתמורה למשחק כדור או משיכות בחבל.

באיזה שלב מפסיקים לגמרי את השימוש בחטיפים?

אחרי שווידאת שהכלב מסוגל לבצע את מה שלמד בכל מקום ובכל מצב, אפשר להפסיק את השימוש באוכל בהדרגתיות, אם תרצה בכך. אם נקביל את השאלה לאילוף בעזרת ענישה-  “מתי אוכל להפסיק לתקן את הכלב שלי?” התשובה תהיה זהה. כל גישת אילוף מתבססת על מוטיבציית הלומד. אנו יכולים לבחור אם לבנות לכלב מוטיבציה בעזרת משהו שהוא חפץ בו וישמח “לעבוד” בכדי להשיגו, או לבנות מוטיבציה על סמך משהו לא נעים לכלב שממנו ינסה להימנע (ענישה).

הכלב שלי מבצע “שב” ו”ארצה” בשמחה כשאנחנו בבית אבל כשאני מנסה לתרגל איתו בפארק, אני צריך לשחד אותו שוב כדי שיהיה קשוב. מדוע זה קורה?

למידה דורשת הדרגתיות, זמן וסובלנות. הרי לא נקפיץ נער שסיים כיתה ט’ ישירות לכיתה יב’. אם ניקח מס’ שיעורי סקי, זה לא אומר שאנחנו יכולים לצאת לגלוש באלפים.

סביבת הבית היא כמו מעון לתינוקות בתהליך הלמידה של הכלב. הסביבה האידיאלית ללמידה- נטולת הסחות. החצר של הבית תשתווה לגן חובה, עם טיפונת יותר הסחות (פרפרים, ריחות, רעשים). החצר הקדמית תקביל לחטיבת הביניים מפני שעכשיו הכלב גם רואה אנשים עוברים ושבים, כלבים וחיות אחרות, מכוניות ועוד הסחות. זאת אומרת שהפארק משתווה בערך לתקופת הבגרויות בסיום הלימודים. סביבה קשה בהרבה ללמידה מפני שכל כך הרבה דברים מתרחשים מסביב המתחרים על תשומת ליבו של הלומד.

אחד ההבדלים המהותיים ביותר ביננו, אנשים וכלבים, ביכולות הלמידה שלנו, הוא שכלבים לא יודעים להכליל מצבים. אם נלמד להחליף גלגל לאוטו בחניה של הבית סביר שנדע אח”כ להחליף גלגל בכל מקום שנהיה. באופן היפותטי, אם כלב היה יכול להחליף גלגל והיה לומד זאת בחניה של הבית, הוא היה צריך ללמוד את זה מהתחלה בכל מקום אחר כי אינו מסוגל לעשות הכללה כזו. לכן חשוב ללמד את הכלב התנהגויות שהוא כבר יודע בסביבה ומצבים משתנים. כל התנהגות בפני עצמה.

אם נלמד את הכלב לשבת-  נצטרך ללמד אותו תחילה בבית, לאחר מכן בחצר הבית, ברחוב, בגינת הכלבים, בפארק, בזמן שעובר אוטובוס או מטוס בשמיים וכו’..

כל שינוי בסביבה יהווה רמת קושי גבוהה יותר מבחינת למידה עבור הכלב.

מאת: גילי צברי, מאלפת כלבים וסגל בבית הספר מרקר טריינינג.

יכול לעניין אותך גם:

למה כלבים אוכלים קקי ?

חתול וכלב – לחיות ביחד בשלום

איך לאלף כלב “עזוב” – סירוב מזון

אילוף כלבים וענישה

  • Share:
מרקר טריינינג

הקודם

למה כלבים אוכלים קקי ?
פברואר 5, 2015

הבא

נשיכת כלב
פברואר 18, 2015

יכול לעניין אותך גם

  • מאי לאתר
    כלבית מדוברת / מאי לייטי
    16 יוני, 2019
  • kenbrucebeluga
    1, 2, 3, 4 . . . האם כלבים יכולים לספור?
    30 ספטמבר, 2015
  • אילוף רועה גרמני
    22 יולי, 2015

הגיבו לבטל

יש להתחבר למערכת כדי לכתוב תגובה.

חפשו באתר

פוסטים אחרונים

  • המדריך לענישה אפקטיבית / רוני בנארי
  • Marker Engage – לשחק זו לא מילה גסה
  • נשכנות גורים / עידן ברוך
  • האהבה לכלבים מתחילה מגיל צעיר – פרוייקט בתי הספר של מרקר טריינינג
  • מה אנחנו עושים בעצם?

דברו איתנו

    השאירו פרטים ונחזור אליכם במהרה!

    קטגוריות

    • Uncategorized
    • אודות האקדמיה
    • איך לאלף כלב
    • אילוף בע"ח שונים
    • אירועי בוגרים
    • אירועים בביה"ס
    • ארועים באקדמיה
    • בעיות התנהגות בכלבים
    • הבלוג של גל
    • הבלוג של רוני
    • המדע שמאחורי האילוף
    • חינוך גורים
    • חינוך ואילוף בסיסי
    • יוזמות של האקדמיה
    • כלבים ותינוקות
    • מאמרי בוגרים
    • מאמרים מתורגמים
    • מאמרים נבחרים
    • מסקנות מסמינרים
    • מרקר טריינינג כדרך חיים
    • סוגי כלבים
    • קורסים באקדמיה

    על האקדמיה

    • המלצות בוגרים
    • אודות הצוות
    • אודות
    • צרו קשר
    • כניסה לסטודנטים/יות

    מרקר טריינינג

    • מרקר טריינינג בתקשורת
    • מרקר טריינינג למען הקהילה
    • מרקר טריינינג ב-TED
    • מרקר טריינינג בעולם

    האקדמיה להתנהגות הכלב

    • קורס אילוף כלבים
    • איך לאלף כלב
    • חינוך גורים
    • בעיות התנהגות בכלבים
    • המדע שמאחורי האילוף

    © 2017 כל הזכויות שמורות למרקר טריינינג האקדמיה להתנהגות הכלב | האתר נבנה ע"י טראפיק בוקס | גביש קידום אתרים |גוגל +